Iubiti credinciosi,
In Biserica Ortodoxa a fost celebrata, de curand, sarbatoarea "Intampinarii Domnului" la templul de la Ierusalim de catre dreptul Simeon si proorocita Ana. Acest eveniment se praznuieste la 40 de zile de la Nasterea Mantuitorului.
In legea Vechiului Testament se prevedea ca primul prunc de parte barbateasca ce se nastea in familiile evreiesti sa fie dus la templu pentru a fi inchinat Domnului. Aceasta obligatie le revenea, ca urmare a faptului ca Dumnezeu a salvat toti intaiii nascuti ai evreilor de la moarte, prin sangele mielului pascal. Egiptenii insa, neavand ajutorul Domnului au avut de suferit pierderea tuturor intailor nascuti. (Iesire cap. 12)
Cu acest prilej se facea si curatirea mamei prin aducerea unui miel ca jertfa lui Dumnezeu. Familiile mai putin instarite aduceau in locul mielului, doi porumbei. Timp de 40 de zile, mama era considerata necurata si numai dupa acest eveniment putea intra in templu, revenind la modul de viata anterior nasterii.
La templul din Ierusalim, sfanta familie a fost intampinata de catre dreptul Simeon, care a rostit rugaciunea: "Acum, slobozeste pe robul Tau, Stapane, dupa cuvantul Tau, in pace, ca vazura ochii mei mantuirea Ta, pe care ai gatit-o inaintea fetii tuturor popoarelor; lumina spre descoperirea neamurilor si slava poporului Tau, Israel" (Luca 2, 29-32). Traditia bisericeasca marturiseste ca batranul Simeon a facut parte din echipa de 70 de traducatori ai Pentateuhului (primele cinci carti ale Vechiului Testament) din limba ebraica in greaca, pentru biblioteca regelui Ptolemeu al II-lea al Egiptului. In momentul in care, traducand, a ajuns la cuvintele "Iata Fecioara va lua in pantece si va naste fiu" (Isaia 7,14) s-a indoit in inima sa, vrand sa scrie "femeia" in loc de "fecioara". Pentru a-l intari in credinta, Dumnezeu a ingaduit Arhanghelului Gavriil sa vina si sa ii vesteasca faptul ca aceea este traducerea corecta si ca el insusi, nu va muri pana nu va vedea acel eveniment petrecandu-se. Ajuns la adanci batraneti, indemnat de Duhul Sfant, a mers la templu pentru a-l primi in bratele sale pe Fiul lui Dumnezeu.
Prima mentionare istorica a acestei sarbatori o avem din jurnalul pelerinei spaniole Egeria care, intre anii 382-384, a participat la Ierusalim la aceasta sarbatoare. Generalizarea ei se datoreaza imparatului Justinian (527-565), care s-a implicat in uniformizarea sarbatorilor religioase pe tot cuprinsul Imperiului Bizantin.
Iubiti credinciosi,
Vom continua si luna aceasta programul de vizite parohiale pentru sfintirea caselor. Cei dintre dumneavoastra care doriti ca parintele paroh sa va viziteze, va rugam sa ne contacti.
Dumnezeu sa va binecuvanteze si sa va intareasca in tot ceea ce faceti,
Pr Alexandru Nicodim
080.3362.4991
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu